Längtar tillbaka - Sofitel Krabi ett drömhotell med gigantisk pool

För mig är det ofta lika viktigt att hotellet passar för ändamålet för resan, lika mycket som valet av resmål och land. Hotellet ska också vara en del av upplevelsen.



Jag älskar verkligen att resa, så fort jag kan tar jag en resa utomlands. Jag har både varit långt borta på rena äventyrsresor likaväl som på underbara, enkla charterveckor i Europa, en del med all inclusive medan jag andra gånger bott i lägenhet och lagat alla måltider själv.



Jag älskar också att göra fynd, så när jag förra gången hittade en resa till Ao Nang, Krabi i Thailand med direktflyg från Fritidsresor (idag Tui) slog jag och en väninna till. För bara ca 12.000 per person, med flyg och hotell, var vi borta under i två veckor på superfina Sofitel Krabi Phokeethra Resort.



Här kan du simma i landets största pool, orkade själv inte simma över hela. Men jag njöt verkligen av "min" lilla bit, varje dag. Det är den ni ser på den allra översta bilden, nära hotellets swim-up pool.



Det är lite kolonialstil på det femstjärniga hotellet som har 276 rum, placerat både nära hav och "lummig grön djungel". Trädgården som omger hotellet är enorm.



Här är lobbyn som du kommer till allra först, när du trött anländer efter en lång flygresa. Här bjuds du att sitta ner och vänta, med en kall handduk, liten blomma samt en god läskande fruktjuice innan du får nyckelkorten till ditt rum.



Utsikten från lobbyn är det inget fel på heller. Här är solen på väg ner över havet. Solnedgångarna här är helt magiska.



Så här ser Klong Muang-stranden ut nedanför hotellet, varmt klart vatten, inte speciellt överbefolkad heller.


                                  



Vi hade bara frukost på hotellet och den var en av de allra bästa jag någonsin sett. Så otroligt mycket att välja på, från frukt till nygräddade pannkakor till bacon och ägg och kinesiska nudlar. Maten på hotellet, som lunch vid poolen och middag på någon av deras restauranger, var ok. Men det fanns massor av bra, enkla restauranger längs vattnet och vägen utanför.



Vi hittade ett ställe - typ hål i väggen - med en pad thai för 15 kronor med dryck, vatten eller läsk. Priserna på en krog låg annars runt 150 till 200 baht, som ni ser ovan. Gjorde bara av med 1500 kronor, inklusive mat, taxi, massor av thaimassage på stranden och allt annat jag handlade under de 2 veckorna.



Personalen var supertrevlig, som alltid i Thailand och rummen fina. Vi hade dock en tjock-tv som kändes lite gammaldags, men vad gjorde väl det! En anna sak som kanske kunde bli bättre var underhållningen på kvällen, visserligen gav man sig oftast iväg ut "på stan" men stannade man kvar på hotellet var det inte så väldigt mycket man kunde göra.
Provade också på en massage inne på hotellets spa, helt ljuvligt. Hela hotellet var oerhört vackert och smakfullt inrett. Här fanns helt enkelt allt du behöver för en underbar semester i solen.
Jag längtar verkligen tillbaka!

Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg och filmer Youtube



Kommentarer