Stilla dagar i Baska Voda

Är det häftigt nattliv och gigantiska hotell med vattenland ni söker är detta inte orten för er. Baska Voda som ligger längs kusten Makarska i Kroatien är en relativt stillsam plats, men mycket vacker. Skulle till exempel säga den passar perfekt om man reser ensam som jag ofta gör.




Här kan ni njuta av långa promenader längs stranden och hamnen. Ni kan givetvis också äta gott på stadens restauranger och spana in solnedgången på någon trendig strandbar på kvällen. Jag kände mig alltid trygg och trivdes att vandra runt i staden, både under dagen och kvällen.



Men det man verkligen kommer hit för är havet, det underbart turkosa och helt kristallklara vattnet. När jag var här, en vårvecka för något år sedan, var det fortfarande ganska kallt i havet så jag doppade bara benen.


Vattnet är verkligen helt underbart. Kameran ljuger faktiskt inte i detta fall! Det är dock ingen sandstrand här utan mer klippersten, men det fungerar bra. Köp gärna ett par bra badskor bara om ni ska vandra rund på stranden, finns i nästan alla affärer längs strandpromenaden.



Bakom stranden ser man alltid de höga Biokovo-bergen som också lockar till härliga promenader. Något jag dock inte ägnade mig åt under denna resa. Det är väl heller ingen plats man väljer för storslagen shopping men det finns ändå i närheten. Det finns en del affärer som säljer souvenirer, men också en del snabbköp med lokala produkter.


Ni ser mig på lägenhetsterassen här ovan, med en helt underbar utsikt över staden.

Jag bodde i en lägenhet, på Villa Juric som jag beställde via Ving, så det innebar att jag lagade den mesta av maten själv. Varje morgon gick jag ner till en lokal bagare och köpte frukostbrödet och till lunch hade jag handlat maten på den lokala Konzum-affären.



Så här såg mitt kök ut, där jag lagade nästa alla veckans måltider. Här fanns i princip allt vad man behövde för en veckas vistelse.


Entrén till Villa Juric.

Villa Juric låg lite uppför en kulle, så det var en något jobbig promenad tillbaka, men de hade en supertrevlig värdinna som bjöd på jordgubbstårta en dag! Jag bodde dessutom högst upp, visserligen med allra bästa utsikten men också många trappor att gå upp varje dag.




Du kan lätt hitta en trevlig strand som passar dig, antingen hyr du en solsäng eller så tar du med dig en egen madrass. Då kan du också njuta av en egen matsäck och behöver inte gå upp för en lunch.
Baska Voda är en av de platser som man använt under inspelningarna av serien Game of Thrones.




Det är också lätt att hoppa på en buss och åka vidare längs Makarska rivieran, som till staden Makarska som man vill se något annat. Bäst shopping finns i storstäderna som Split, där jag landade med flyget, eller vackra Dubrovnik.


Det var inte så mycket folk vid havet när jag var här, men det var i början av säsongen. Baska Voda är en barnvänlig ort, med lite biltrafik och många härliga stränder.

Se en lite längre film om Baska Voda här.



                                      

Läs också om nya klädregler i Dubrovnik här››

Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: Agneta Nisbeth och film Youtube

Kommentarer