6 saker att köpa på Sal i Kap Verde

Det finns inte ett enormt utbud av prylar att köpa på den soliga ön Sal i Kap Verde, men jag har i alla fall letat fram en del saker som är värda att ta med sig hem.


Även om det främst av solen och havet som lockar i Santa Maria på den afrikanska ön Sal, så finns det ändå en hel del spännande att handla med sig hem.



1 - No stress!
Först av allt, du måste bara köpa ett av alla handgjorda armband som du får för några tior, där det står att läsa landets motto, No stress! Älskar mina bägge armband som jag tar på mig då och då, när det behövs...



2 - Snygga smycken till låga priser
Det finns också massor av andra vackra smycken som är värda att ta en extra titt på. Dessa hittar du inte bara i affärerna inne i staden Santa Maria utan också på stranden och längs gatorna. Inte kostar de mycket heller.




3 - Saker i trä
Andra saker som du bör ta dig en extra titt på är saker i trä, både bruksföremål som skålar och annat men även en hel del prydnadssaker om man gillar sådant. En del saker, som här på bilden, var kanske lite väl stora att frakta hem.



4 - Tyger och färgstarka kläder
Vill man ta med sig något som lättare går ner i resväskan finns det faktiskt en hel del snygga afrikanska tyger och kläder, som klänningar att välja på. Då menar jag inte bara turistprylarna du hittar överallt, gå bara in i affärerna och botanisera. En del fins läderväskor hittade jag också.



5 - Afrikansk konst
Nu är väl inte allt i min smak precis, men det kan ju vara kul att ta en närmare titt på den afrikanska konsten som bjuds ut i stan. Mycket kommer dock från fastlandet som Ghana, Senegal och Gambia till exempel.



6 - Saker att äta
Missa inte heller att ta en tur till någon mataffär och köp med några spännande saker som du kan äta när du kommer hem. Matpresenter brukar också vara uppskattade bland vännerna.


När du har shoppat färdigt kan du ta en paus på charmiga caféet Cape Fruit - ni kan se mer av det i filmen här nedan. Här kan man dricka färska juicer och äta en underbar, nyttig vegan-frukost. Stället drivs av en ung italienska.


Jag har tidigare skrivet ett annat reportage från Sal - som ni kan läsa här››

Text och foto: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg samt film från Youtube

Kommentarer