Så får du råd att resa oftare

Om du som jag älskar att åka iväg någonstans i världen ska du kanske läsa detta. Det kostar att resa, här har du mina tips på hur då får pengarna att räcka till fler roliga resor.


Fotot här kommer från en resa jag gjort till gigantiska hotel Lopesan Baobab på Kanarieöarna.

Nu när jag håller på att planera min rya resa så har jag funderat lite på hur jag tänker ekonomiskt. Jag har som säkert de flesta av er inte några obegränsade inkomster att röra mig med. Jag åker gärna iväg flera gånger om året än en enda lyxig resa. Så allt börjar med att jag gör en budget, precis som jag antar alla ägnar sig åt, mer eller mindre. 


Här på besök i Spanien, närmare bestämt på Kanarieöarna, närmare bestämt i Meloneras på Gran Canaria.

Min budget bestäms redan nu hemifrån, vad resan får kosta inklusive allt. Flyg, hotell, mat, transporter och allt annat som jag tänker spendera i landet. Låt säga att jag ska resa iväg en vecka i Europa och har max 10.000 kr att röra mig med.


Fyren i Meloneras.

När jag kommer hem ska jag då inte ha gjort av med mer pengar än så, inkluderat både själva resan och allt jag ska göra av därborta. Basta. Och jag är riktigt duktig på att hålla min budget. Det enda som kan övertrassera kassan är om jag shoppar med mig något, vilket jag sällan gör numera.



En del av min dessert-tallrik under middagen som ingick på Lopesan Baobab resort.

Jag pratar ofta med vänner om detta, kom ihåg en kompis som skulle åka iväg till samma resmål i Europa som jag precis varit på för något år sedan. Själv hade jag då valt ett fyrstjärnigt hotell med all inclusive, hon ett trestjärnigt med blott frukost.



Hon menade det kostade för mycket på "mitt" hotell. Men när hon kom hem så visade det sig att hennes resa trots allt blev fyra tusen kronor dyrare än min. Alla restaurangbesök, drinkar och vatten vid poolen blev riktigt dyrt till slut. Sedan var hon ganska nöjd ändå med sin resa, så det måste givetvis räknas in också.


En bild från stranden i Meloneras på Gran Canaria.

Men jag vill kunna ha råd att resa ett par gånger om året. Senaste resan jag gjort var till Spanien och Gran Canaria. Jag bodde på lyxiga Hotel Lopesan Baobab som var en gigantisk resort med Afrikanskt tema och en hel massa olika pooler.


En av poolerna på hotellet hade egen liten sandstrand.

Här hade jag bara halvpension och det dög bra, med en rejäl frukost och lite frukt och yoghurt samt det dagliga vattnet köpt i affären så kom jag billigt undan även denna gång. Betalade bara extra för det jag drack till middagen, vilket också det var en flaska vatten. Hade föredragit alkoholfritt öl, men det fanns tyvärr inte.


En bild till från det Afrika-inspirerade Hotel Lopesan Baobab.

Jag ska väl påpeka att jag avstår från all alkohol, skulle nog spenderat mer annars. Dessutom reste jag ensam och kände inte heller för att äta ute varje dag på egen hand.


Sanddynerna i Maspalomas

För att resa billigt måste man ha tid att kolla upp priser, jämföra och fundera över vad som egentligen ger mest valuta för pengarna!



Sedan lönar det sig att jämföra vad olika resebyråer eller sajter tar för samma hotell. Jag valde Apollo under resan till Meloneras och Lopesan Baobab, då ingick en middag i form av en mycket läcker buffé.

Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer