På bussresa i Europa - först till Lissabon

Det var första gången för mig, nu skulle jag få testa hur det är att åka på en bussresa runt i Europa. Följ med mig på resan till Portugal och Spanien. Del 1 av 4 kan ni läsa här:


Ett av Lissabons vackra hus, de flesta med kakelklädda fasader.

Jag hade valt en resa där jag skulle slippa åka buss hela hela vägen från Sverige, det blev därför en tur med bussreseföretaget Ölvemarks till Portugal och Spanien, med flyg från Stockholm till Lissabon och med hemresa från Madrid.



Efter att ha landat i Lissabon, Portugals underbart vackra huvudstad, hämtades vi med buss och körde mot vårt hotell tillsammans med vår reseledare. Mina medresenärer, samt reseledaren, bestod denna gång av ett gäng något mognare damer och herrar.


Vi fick själva vandra runt i Lissabon för att kunna upptäcka staden.

Första kvällen var det inget annat på programmet än att äta en gemensam middag på hotellet. Men innan dess hade jag hunnit med en tur stan, eller ska jag kanske säga hotellet och dess omgivningar.



Vi bodde på Hotel Vila Gale som låg precis vid den pampiga 25 april-bron som påminner om Golden Gate-bron i San Francisco. Hotellet var det verkligen inget fel på egentligen inte läget heller, men det gick inte att sitta ute för allt buller. Både från bron, bilarna och tågen utanför.


Färgstarka hus som klättrar uppför gatorna i Lissabon.

Dagen efter fick vi åter stiga in i bussen och åka mot nästa hotell i staden Porto, så det blev en tidig morgon med frukost och utcheckning, för på en bussresa finns det inte mycket tid över för sena sovmorgnar. Men innan vi satte kursen mot Porto blev det en rundtur i huvudstaden.


Man kan även uppleva Lissabon med denna typ av moppetaxi, något jag tyvärr aldrig hann prova.

Första stoppet var ganska tråkigt i mina ögon, ett pampigt monument vid floden Tejo, men sedan tog det sig och vi fick några timmar på egen hand i centrala Lissabon. Men det hade varit kul om guiden var något kunnigare om resmålet och verkligen kunde berätta om det för oss. Nu läste hon mest innantill från sina små papperslappar, info som verkade taget direkt från wikipedia.



För min del blev det mycket vandring, gata upp och gata ner, samt ett och annat torg, en titt in i en kyrka och några affärer. Min lunch blev en god liten pastej med fläskkött som såldes på ett torg i centrum. Jag hann också med att shoppa lite på rea...



Nu var det dags att åka åter till hotellet för att hämta resväskorna och kanske ta ytterligare en liten rundtur kring hotellet. En ganska konstig planering om ni frågar mig, varför kunde man inte ta med resväskorna i bussen redan innan och på sätt komma fram till nästa ort lite tidigare? Men det var bara början på denna ibland nästan bisarra bussresa...

Läs del två av min reseberättelse här››

Läs del tre av min reseberättelse här››

Läs del fyra av min reseberättelse här››


Text och bild: Agneta Nisbeth

Kommentarer