Packa smart! Res med bara handbagage

Det kanske kan verka galet men jag har nu provat två gånger att bara resa iväg med ett handbagage och det har fungerat alldeles utmärkt. Läs mer om hur jag gick till väga här.



För några månader sedan reste jag på en bussresa under sju dagar till Portugal och Spanien, då var det självklart att resa så lätt och det fungerade utmärkt. Och nu har jag precis kommit hem från 12 dagar i Vietnam, med väskan som ni ser ovan. Jag hade, som jag skrivit om tidigare, köpt mig en ny lätt väska i liten storlek, pimpad med egen dekor så jag skulle hitta den lätt på bagagebandet.



Det var också lite lättare än förra gången jag reste med bara handbagage, nu var jag ju säker på att det skulle vara varmt och jag behövde bara lätta sommarkläder. De väger ju betydligt mindre än tröjor och kraftiga skor. Sedan hade jag bestämt att väskan skulle checkas in som vanligt på hemresan, då fylld med saker som jag köpt under resan.


En bild från stranden i Mui Ne, i södra Vietnam.

Sedan packade jag ner bara det allra mest nödvändiga, två klänningar, tre soltoppar att bära över bikinin och även till mina bägge byxor, ett par tajts, tre olika t-shirts och ett linne. Samt underkläder och en liten incheckningsbar plastpåse med krämer & vätskor, ett par sandaler, ett par gympaskor som jag skulle kasta under resan samt ett par badskor. Ett par böcker som jag lämnade kvar i Vietnam, samt en påse med min nylonryggsäck som blev mitt handbagage på hemresan. That's it!


En bild från hotellet i Saigon, Asian Ruby Luxury hotel.

Fördelarna överväger verkligen eventuella nackdelar. Bara att slippa vänta på bagaget väl framme i Saigon var en lycka. Sedan reste vi ju runt i landet en del och då var det också skönt att resa lätt. Jag hade faktiskt inte ens behövt bägge klänningarna och så lyckades jag tvätta ett par byxor och en t-shirt innan hemresan. Men det är så otroligt onödigt att packa mer egentligen.


En gata i storstaden Saigon. Olika typer av affärsidkare...

Här är mina bästa tips:
1 Fundera på vad ni egentligen behöver därnere på resmålet det är ofta inte så mycket som du tror, 2 kombinera dina plagg väl så verkar det som du har fler outfits, 3 försök tvätta en del under resan om det går, 4 packa bara lätta, skrynkelfria kläder och skor - det är otrolig skillnad bland plaggen, 5 använd en bra resväska som är liten nog att gälla som handbagage men som väger lite och fungerar att checka in, 6 välj också en superlätt bag/ryggsäck i nylon som du packar ner i väskan för att sedan bli ditt handbagage på vägen hem, använd små förpackningar med vätskor och krämer så de passar in i påsen som accepteras vid säkerhetskontrollen.


I trädgården till vårt hotell Sunny Beach hotel i Mui Ne, längs kusten.

Text och bild: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg

Kommentarer