Baobab - Afrikas vackraste träd

Att resa betyder också att jag försöker lära mig mer om allt i världen, om länderna jag besöker och om vad jag kan se där, som dessa pampiga afrikanska träd.




För ett par år sedan besökte jag landet Gambia, bodde då på ett hotell precis vid havet i Serrekunda vilket var vackert i sig. Men det jag fastnade för var några mycket stiliga träd som växte på hotellområdet. Det var några Baobab-träd, som också är Madagaskars nationalträd, men ses lite överallt i Afrika. De kan faktiskt bli upp mot tusen år gamla.


Det anses var något av ett "Livets träd" som ger både mat, skydd mot sol och till och med en del hälso-effekter om man äter dess frukter.


Som ni ser är det några bananliknande frukter som hänger på trädet, kallas "Monkey-bread" det är en typ av frukt och kan ätas, innehåller tydligen en hel del c-vitamin.



Bilderna här är tagna vid hotellet som då hette Sheraton Gambia, men nu kallas Gambia Coral Beach & Spa och har funnits med i hotellutbudet hos Ving. Hotellet är byggt i lokal stil och hade många fina afrikanska dekorationer både i lobbyn och på hotellrummet.


Det fanns en fin strand utanför och det var nästan inga människor alls på den. Men naturligtvis fanns det även en stor pool som jag dock inte använde.



Här ser ni en bild inte bara på poolen utan också en bild av hotellet som bestod av flera olika byggnader utplacerade lite här och där på området. Och här fanns även en massa palmer som gav skugga under heta dagar.



Återkommer vid ett annat tillfälle med ett annat reportage om landet The Gambia, en inte helt problemfri resa men ändå med många minnen för livet.

Text och bild: Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg





Kommentarer