Shopping i Bulgarien - gammalt och nytt

För några år sedan var jag på besök i Bulgarien, jag bodde i semesterorten Sunny Beach men åkte även över till den äldre och betydligt mer charmerande staden Nessebar.


Förutom att sola, bad och åka på utflykter finns det också en del saker att shoppa. Här fanns både handmålad keramik, snygga läderväskor och gräsliga skor i plast. Men också billiga underkläder och klänningar med glitter som tydligen var riktade till alla de mängder av ryska resenärer som fanns här i Bulgarien.


Sunny Beach var också en plats där de enklare strandrestaurangerna konkurrerade med riktigt ok restauranger med hemlagad mat. Alla försökte locka in en på olika sätt, här ser ni den populära strandgatan, fylld av billiga krogar med billig sprit och snabbmat.


Utbudet var ungefär detsamma i Nessebar, fast här fanns det fler charmiga affärer att strosa runt i, en trevlig stad också väl värd ett besök.


Här en bild från trevliga Nessebar, med sina trähus och balkonger. Staden hade också en rik historia och man kunde se ruiner och antika kyrkor mellan de trånga gatorna.


Den gamla staden i Nessebar är faktiskt med på FN:s världsarvslista och bara en kort bussresa eller taxitur iväg från badorten.

Kanske var Sunny Beach inte det allra bästa stället för att hitta de senaste i modeväg, i alla fall i de affärer jag hittade. Men de hade faktiskt fina jeans och vardagskläder till bra priser.


Det var bra kvalitet på de underkläder vi handlade under resan, även den kofta jag köpte har hållit över förväntan.


Naturligtvis fanns det även en massa turistaffärer med det vanliga prylarna som bjuds ut världen över, här en affär från Nessebar med ägarinnan utanför.


Eftersom Sunny Beach var en strandresort (Bulgariens mest populära badort) så fanns det givetvis en massa badskor i plast att handla, för både stora och små.


Utbudet av prylar var stort, men det var inte så mycket jag ville handla med mig hem.

Text och bild: Agneta Nisbeth

Kommentarer