Blåst och blåa bad på afrikanska ön Sal

Det var verkligen en alldeles speciell färg på havet utanför den afrikanska ön Sal, som ligger några timmars flygresa från Kanarieöarna. På bilden nedan ser ni några kvinnor rensa nyfångad fisk på piren i Santa Maria.



Hit till öriket Kap Verde kan man sedan ett par år tillbaka resa med charterflyg med Ving och Fritidsresor, Apollo flyger reguljärt. Några charterflyg går direkt, andra mellanlandar en kort stund på Gran Canaria. Så resan tog lite över 9 timmar för mig. Men väl framme landar man i en helt ny värld, en spännande blandning mellan Afrika och Europa. Här talas portugisiska och maten och livsstilen påminner lite om den i Karibien.




Här kan ni se en film från piren där fiskebåtarna kommer in varje dag med sin pinfärska fångst. Jag tog en tur hit varje dag, innan jag gick till staden.



Det var soligt varje dag under min resa men det blåste tyvärr en hel del. Så jag badade aldrig i havet, men vattnet var verkligen helt fantastiskt. Så underbart turkost och helt klart.



Men jag badade i alla fall i hotellpoolen, men även den var kall tyvärr, i alla fall för en frusen person som jag är.



Det var sällan fullt med folk på stranden. Men var försiktig, solen är väldigt stark och det är lätt att bränna sig eftersom vinden svalkar, så man glömmer lätt bort att du är i Afrika. Glöm inte heller att dricka mycket vatten.


Jag använde hotellets utegym varje dag, innan det blev alldeles för varmt. Här hade man utsikt över havet när man tränade. Det fanns även ett fint gym inomhus men det använde jag aldrig. Varje dag gick det också att delta i olika aktiviteter, som vattengympa och yoga på stranden.


Här ser vi en del av stranden i Santa Maria - bara några minuters promenad från hotellet jag bodde på.

Jag reste med Fritidsresor och bodde på Hotel Oasis Salinas Sea, med ett perfekt länge alldeles utanför staden Santa Maria. Hotellet hade också en egen strand och en snygg strandrestaurang som ingick i all inclusive-konceptet på hotellet.


Vägen ner till strandrestaurangen gick över en liten väg med mycket lite biltrafik, så man behöver inte vara orolig även om man reser med små barn. Maten här var både varierad och god, jag hade valt all inclusive och åt alla mina måltider här.



Det fanns annars många spännande restauranger i Santa Maria att välja på. Priserna var dock inte direkt låga, speciellt om man ville äta nyfångad fisk och skaldjur.



Hotellet Oasis Salines Sea är nybyggt och snyggt. Allt var väldigt rent och personalen trevlig. Men det bästa av allt var nog ändå läget, man kunde vara för sig själv här, utan att störas av jobbiga strandförsäljare som annars fanns längs gatan in till Santa Maria som bara låg några minuters promenad bort.



Santa Maria är verkligen en liten, charmig stad att upptäcka, med sina färgglada hus och trevliga caféer och spännande affärer. Det är fortfarande en fattig ö, bara en bit från stadskärnan bor folk fortfarande väldigt enkelt. Men jämför jag med hur det var i Gambia så känns detta ändå som man är på väg åt rätt håll.


Jag skulle gärna resa tillbaka till ön, men jag gillade inte blåsten. När jag var där blåste det verkligen hela tiden tyvärr. Fast jag är väldigt nyfiken på någon av de andra öarna i Kap Verde...


Läs också mer om shopping i Santa Maria i en annan artikel jag skrivit här››


Av Agneta Nisbeth/Nisbeths resblogg
Foto: Agneta Nisbeth och film Youtube

Kommentarer